Tilbage til forsiden om personlig branding
Jeg linker til Kjell A Nordström, den svenske økonomiprofessor bag bøgerne Karaoke Kapitalisme og Funky Business Du bestemmer, jeg lytter. Hvad skal næste nyhedsbrev handle om? Niels Boserup, bestyrelsesformand for Oticon Fonden, anmelder min bog Bestil mit kommende hæfte om at netværke og download gratis en lille appetizer Få udviklet dit personlige brand gennem sparring med Soulaima Gourani Book et foredrag om personlig branding
Besøg min hjemmeside www.soulaimagourani.dk og se hvad jeg har at tilbyde dig, din virksomhed, din ledelse eller din bestyrelse Har du et ry eller et rygte? Eller går du i et med tapetet? Få hjælp til at opbygge dit personlige brand    
 

Har du et ry eller et rygte?
Eller går du i et med tapetet?


Hvad er dit image? Ved din chef overhovedet, hvad du hedder og hvad du rent faktisk laver? Ville dine kollegaer anbefale dig overfor andre eller kan de faktisk ikke lide dig? Kender du dit eget ry eller rygte?

Dette nyhedsbrev handler om personlig branding.

Ikke for de rige og berømte, men for »helt almindelige dig« med ambitioner. Personlig branding handler nemlig ikke om at blive offentligt kendt, men om at være anerkendt af de få, men rigtige – dem, der kan hjælpe dig videre. Gør det let for dem at se dig som noget særligt, som de kan fortælle om til andre.

Du udsender signaler hele tiden
Som erhvervsaktiv udsender du hele tiden signaler, som opbyg-ger eller ødelægger dit image. Gennem hver eneste telefon-samtale, møde, smalltalk eller mail afgiver du signaler, løfter og forventninger om – forhåbentligt – at du kan skabe resultater eller kan noget unikt. Spørgsmålet er, om du er klar over, hvilke indtryk du efterlader?

Det handler om at opbygge et autentisk selvbillede af, hvem du er, hvad du står for og hvad du kan tilbyde.

Du bør starte med at spørge dig selv:
Hvad er mine kernekompetencer?


Herefter bør du selvkritisk vurdere om du efterlader et positivt indtryk på dine omgivelser. Personlig branding handler om at gøre et mentalt og gerne uudsletteligt indtryk i andres bevidsthed, som positionerer dig og gør dig forskellig fra andre.

Hvad bliver der sagt om dig bag din ryg?
Og hvad vil du gøre ved dét? Find dem som ved og tør fortælle dig, hvad andre siger om dig. Det skal naturligvis være kollegaer, som du har tillid til og som vil dig det bedste. Husk at du har bedt dem referere andres synspunkter – det er ikke deres personlige holdning, så du må ikke lade det ramme dig personligt og du må ikke gå i defensiven. Hold dialogen konstruktiv og vær lydhør!

Er du anerkendt, kendt eller underkendt?
Står du i den situation, hvor du bliver set på med fordomsfulde eller fejlagtige briller, som reducerer dig og dine resultater? Løsningen kan være at (re)brande dig selv. Mange af os betragter ikke os selv som et varemærke, men det er vi og det påvirker vores personlige, faglige og økonomiske succes.

Du skal vide, hvad der hjælper eller skader din karriere – og dit brand er afgørende i denne sammenhæng. Det kan tage 1-2 år at opbygge dit professionelle brand, og så skal det kontinuerligt vedligeholdes og udvikles. Du kan derimod ødelægge dit brand på få minutter.

Sådan opbygger du dit brand
Der må gerne være forskel på, hvilken side du viser privat og professionelt, uden at der behøver at være tale om to personligheder. Du kan skrue op og ned alt efter situationen. Kunsten er at være autentisk og at skabe troværdighed om dit personlige brand. Troværdighed – eller integritet - kommer gennem overensstemmelse mellem, hvad du siger og hvad du gør – i alle situationer og overfor alle mennesker.
Et godt personligt brand kommunikerer tydeligt dine værdier, evner og person. Personlig brandmanagement handler om, hvordan du forvalter dit image og gennemslagskraft. Du bør på samme måde som succesfulde reklamer, være afklaret om dig selv og give indtryk af, at du er noget særligt.

5 gode råd:
• Hav et mål eller en mission. Folk, der brænder for noget, fremstår altid mere interessante end folk uden indre ild – især hvis det er nyt eller originalt.
• Vær målrettet i din markedsføring af dig selv. Beslut, hvem du vil have ”hul igennem” til. Du skal vælge din målgruppe, dine kanaler, og i hvilken dosis du vil markedsføre dig selv.
• Formidl dit budskab kort, enkelt og præcist Brug et letforståeligt, konkret sprog og vær nede på jorden – det vil folk kunne huske.
• Vær dig selv. Vær autentisk og ægte. Stå ved dig selv.
• Evaluer løbende. Tag temperaturen løbende så du ved hvad folk siger/mener om dig.

Rollemodeller?
Kender du et godt personligt brand? Du kan hente inspiration fra din egen omgangskreds. Måske kender du allerede én som er et stærkt brand. Er der nogle, du synes skiller sig positivt ud i dit netværk eller blot i din erindring?

Skriv navnene ned på de personer, du synes har et stærkt personligt brand. Hvorfor valgte du lige netop dem? Hvad gør dem til stærke brands? Kan du lære noget af dem?

Få flere gode råd om personlig branding her